2013. október 17., csütörtök

Fogzás tapasztalatok

Kezdem úgy érezni, hogy lassan mesterszintre lépünk fogzás kapcsán - tekintve, hogy a gyermekem több mint két hónapja max. 1 hetes kihagyásokkal (de az is ritkán!) folyamatosan fogakat növeszt, már azt hiszem nem sok újat lehet nekem mondani arról, milyen is egy fogzó gyerek. Egy intenzíven, nagyon érzékenyen reagáló fogzó gyerek. Most épp a 8.-kat várjuk, már látszik a fehér csík az ínyén, és úgy látom, lesz hamarosan még egy 9.-ik is. Hát ez van. Azzal vigasztalom magam, hogy hátha most egyben letudunk sokat és utána egy darabig nyugi lesz. Ilyen bizakodó vagyok :)

Szóval gondoltam ne vesszen kárba a sok-sok tapasztalat e téren, megosztom Veletek mi mindent tanultam a fogzásról - már ami Rebust illeti, mert azt hiszem ez is olyan dolog, hogy ahány gyerek, annyi tünet. Bár Rebust nem kell félteni, majd' mindent produkál, szóval lehet szemezgetni! :)

A fogzás (legalábbis nálunk) úgy néz ki, hogy van az "előkészítő szakasz", amikor Rebus kicsit nyűgösebb napközben, többet igényli a testkontaktust, szívesen rágcsál, éjszakánként rosszabbul alszik (fel-fel sír, van, hogy kelni is kell hozzá, ő általában ilyenkor olyan 3-4 alkalommal kel).  Ez olyan 1-2 hétig szokott tartani.
Azt hiszem ekkor kezdi el nyomni az ínyét a fog, szép lassan elkezd kidudorodni az ínye, megjelenik rajta a fehér csík. És innentől jön a java, amíg áttörik a fog... Nálunk maga az áttörés kb. 3-4 nap, de neki eddig mindig egyszerre legalább 2 foga jött, szóval így duplázódik az idő, inkább olyan 1 hét. És íme a tünetek:

1. Nem alszik
Se nappal, se éjszaka. Nappal, ha elalszik, akkor olyan 30-40 percet sikerül, ébredéskor ha gyorsan felkötöm a hátamra, akkor van, hogy még alszik ugyanennyit, de sokszor nem. Ilyenkor persze késő délután már megy a nyűglődés... :(
De amik igazán durvák, azok az éjszakák. Rebus amikor áttrörik a foga fixen kb. óránként kel, keserves sírással, és nem nagyon lehet megnyugtatni semmivel. Szopizik, de nem tud közben elaludni, ha felveszem és sétálok vele, akkor pihen, de ha megpróbálom berakni a kiságyba, újból rettenetes sírásba kezd. Ilyenkor nálunk csak az vált be, ha megvártam, míg nagyon mélyen elaludt a kezemben és óvatosan becsempésztem a kiságyba. Ekkor aludt 1 órát, majd kezdtük elölről...
Mi egyébként nagyon sok mindent megpróbáltunk:

  • Vannak ezek az ecsetelő gélek (Dologél, Dentinox), amik jók, de nagyon rövid ideig tart a hatásuk. Éjszaka nekünk kb. semmit sem értek, mert mire újra kelt Rebus, már rég elmúlt a hatás.
  • Nagyon ritkán, ha már teljesen ki voltunk merülve, akkor adtam neki Nurofent, szintén minimálisan hatott, illetve annyit, hogy aludt tőle egyhuzamban 2-3 órát. De ugye fájdalomcsillapítóval huzamosabb ideig tömni a gyereket mégsem járja, szóval ez megint nem volt járható út.
  • És ugye az egyetlen, ami mindig hat, az a testkontaktus. Mondhatnám, hogy meglep, de igazából nem annyira, Rebus újszülött korától ilyen volt. Meg hallottam más anyukától is, hogy az ő gyereke is fogzásnál mindig ezt csinálja.

2. Nappal nagyon nyűgös
A nagyont úgy értem, hogy NAGYON. Elképesztően. Mindenen sír, egy nap 10-20 alkalommal levágja magát a földre és zokog. Semmi sem jó, ha játszunk, szétdobál mindent, közben tépi a fülét, haját (a fülét konkrétan nemrég véresre tépte, tiszta seb volt az egész). Ha felveszem, vergődik a kezemben. Ha magamra kötöm, egy darabig elvan, aztán ott is feszíti magát. Gyönyörű napok ezek, mondhatom :) Komolyan, már egészen el is felejtettem, milyen Rebus, azt hittem, most már így marad, de hál' Istennek, nem, most pl. újra az én kis mosolygós, csacsogó kislányom napközben. 
Ezeken a napokon nálunk az segített, ha valamivel lefoglaltam, pl. vendégek jöttek hozzánk vagy mi mentünk ide-oda, mert valahogy ez elterelte a figyelmét a fájdalomról. Sokat jártuk a várost ekkor :)

3. Nem eszik
Újabban ez volt, amivel ki tudott borítani, de ma már ügyesebb vagyok és egyszerűen ráhagyom :) Történt ugyanis, hogy alapból a nyáron elég minimálisan hízott Rebus (érthetetlen okokból, mert viszonylag jól és sokat evett), majd elkapta tőlünk ezt a hányós-hasmenéses vírust és egy nap alatt sikeresen ledobott magáról 30 dkg-ot (ami egy ilyen babónál sok, konkrétan ennyit hízott a nyáron 3 hónap alatt!). Már ezen alapból tördeltem a kezem, de mindezek után nem volt hajlandó enni. 2 hétig! Volt olyan napunk, hogy egész nap 2 kanál főzeléket + 2 kanál tejpépet evett, ezek mellé valamicskét még szopizott és néhány szem bulátát, kenyérdarabkát elrágcsált. Az etetése egy kínszenvedés volt, mert 2 kanál után mindent kivert a kezemből. Na igen... én persze elképesztően aggódtam, hogy mi lesz így, hát egy csomót fogyott és még enni sem hajlandó, vinnem kell majd a kórházba, kiszárad stb. de túléltük. Igyekeztem sokat itatgatni, hogy lehetőleg a kiszáradást tényleg megússzuk, aztán 2 hét után újra elkezdett enni és pár nap alatt visszahízta az eredeti súlyát, sőt, azóta fel is szedett magára. 
De pl. pont ma csak egy kis kenyeret volt hajlandó ebédelni, na igen, készülhetek egy újabb fog áttörésére, juppi :)

4. Folyik az orra
Hivatalosan nekem eddig minden orvos, védőnő azt mondta, hogy ez csak véletlen egybeesés, ha a gyereknek folyik az orra fogzáskor, az nem a fogzás miatt van, hanem megfázott a baba, hát nem tudom. Nálunk véletlenül mindig folyik az a nózi, amint elkezd áttörni a fog. Ráadásul Rebus volt már megfázva és tudom, hogy olyankor teljesen más az orrváladéka, fogzásnál csak ilyen vizes valami jön az orrából és semmi egyéb tünete nincs.

5. Melegebb a teste
Ez egy nagyon furcsa dolog, mert amikor áttörik a foga, mindig melegebbnek érzem a kis testét, de ha ilyenkor megmérem a hőjét, még csak hőemelkedése sincs. Szóval fogalmam sincs, ezt hogy produkálja, de mindig néhány napig ezt tapasztalom nála.

6. Kipirosodik a feneke
Méghozzá nagyon. Mondjuk neki alapból érzékenyebb bőre van (egy az egyben az én bőrömet örökölte), de fogzásnál bármit csinálok, bármivel kenem, csak rövid ideig hat és újra tiszta piros neki az egész. Egyébként úgy látom, ez leginkább engem zavar, őt kevésbé.

7. Nyomkodja a fejét
Ezt nem tudtam jobban megfogalmazni :) Ez úgy néz ki, hogy az egyik vállára hajtja a fejét és erősen odanyomja, megfeszíti magát. Vagy mostanában sokszor a kezével nyomja a kis arcát, fülét. Gondolom ez is a fájdalom miatt van, ilyenkor be szoktam neki kenni azokkal a gélekkel napközben.

Hát kb. ennyi. Ami érdekes, hogy az első 4 foga olyan 6-7 hónapos korában bújt ki és azoknál nem nagyon voltak ilyen tünetek, vagy legalábbis sokkal enyhébben jelentkeztek (a két felső pl. úgy bújt ki, hogy észre sem vettem, hogy jönnek). Akkor csak nagyon nyálzott, rágott, igaz, épp belemásztunk egy fülgyulladásba is, szóval pontosan nem tudom elkülöníteni, mi volt a fogzás, mi a fülfájás miatt. De sokkal jobban aludt, nappal sem volt ennyire nyűgös. Nem tudom azóta mi változott, de most ez a helyzet.
Megnyugtatásul közlöm, ha valaki esetleg elborzadna a fenti lista láttán, hogy viszonylag ritka, hogy egy babát ennyire megviseljen a fogzás! Mondják, hogy az örlőfogak kibújása szokott ilyen intenzív lenni, de a többi általában nem. Mi sajnos a maradék kis százalékhoz tartozunk :(

De hál' Isten, azért még bírjuk, kezdem már megszokni ezt az üzemmódot. A reggelek a kávém elfogyasztásáig kemények, utána már jobb a helyzet :) Legalább nem bízom el túlságosan magam, na ;)

Szép napot Nektek!

2 megjegyzés:

  1. Szia, nagyon hasznos ez az írás. Akkor ez nem csak az én fiamnál van így... :-) Most próbálok Osanitot szerezni, én is jókat hallottam róla. Üdv: B. Zs.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kitartás!! Elmúlik hamar majd ez is! Most már szinte nem is emlékszem ezekre, úgy kellett visszaolvasni :)

      Törlés