2013. február 26., kedd

Baba altatása (avagy a bölcsőhalál-félelem)

Már korábban is szerettem volna írni erről a témáról, mert amikor Rebus megszületett, elég erősen foglalkoztatott a hirtelen csecsemőhalál/bölcsőhalál/SIDS problémája (hála a fokozott propagandának a témában...) és gondoltam, hátha másnak is segítséget jelent a kis "magánkutatásom" eredménye.
Hozzátenném, hallottam én már erről korábban is, de Rebus születése előtt elképzelhetetlennek tartottam, hogy ezen aggódnék és azt sem értettem, más szülőnek miért okoz félelmet (hiszen olyan ritka jelenség) - hát később ez megváltozott...

Ugyanis Rebus egyáltalán nem aludt a hátán, egy percet sem. Márpedig ha valaki beüti a Google-ba, hogy bölcsőhalál, az első dolog, amit olvasni fog, az az, hogy a babát háton altassuk, SEMMIKÉPP sem a hasán, mert ezzel fokozotottan fennáll a veszélye annak, hogy a baba meghal álmában... hát köszönöm szépen. Sehol sem térnek ám ki arra, mi a teendő, ha a gyermek nem alszik meg a hátán (volt olyan, hogy 3 óráig sírt háton fekve, majd a hasára fordítottam és 2 percen belül elaludt!). Néhol olvastam, hogy "meg kell tanítani" a hátán aludni, nos, ahogy azt a fenti példa is mutatja, voltak probálkozásaim ezen a téren is, de valahogy 2 hét alvatlanság után feladtam a küzdelmet és egyszerűen hagytam a hasán aludni.
Mégis nagyon aggasztott ez a bölcsőhalál dolog... tudom, hogy ez sokaknak egyáltalán nem okoz félelmet és sokkal lazábban veszik, mint én, de ha valakinek mégis, akkor leírom mire jutottam a témában. Rengeteg információ fellelhető, én igyekeztem csakis a szakmailag ellenőrzötteket figyelembe venni:
  • Ez az oldal a magyarországi kutatásokat mutatja be, illetve rengeteg egyéb információt közöl a SIDS-ről:http://www.bolcsohalal.hu/
  • Itt pedig egy elég részletes interjú látható a témáról Dr. Szántó Imrével és Dr. Szegeczky Dezsővel.
A háton vs. hason altatásról: a háton altatás a "Back to Sleep" mozgalomhoz kötődik (ld. itt), amit először az USA-ban vezettek be a 90-es években, miután a bölcsőhalált szenvedett családok statisztikai vizsgálatakor azt vették észre, hogy némileg gyakrabban fordul elő a tragédia a hason altatott csecsemők körében (bár háton altatott babáknál is előfordulhat, szóval az alvási pozíció sem jelent teljes védőfaktort). Valóban a statisztikai adatok azt mutatják, hogy azokban az országokban, ahol igyekeztek a babákat háton altatni, csökkent a bölcsőhalál előfordulási gyakorisága - igaz, olvastam olyan kritikát is, mely szerint az eredmények megbízhatósága megkérdőjelezhető, hiszen ezekben az országokban időközben a terhes- és csecsemőgondozás is jelentős fejlődésen ment keresztül, így ez is szerepet játszhat a bölcsőhalál prevenciójának eredményességében.
És hogy még elgondolkodtatóbb legyen az összkép: a háton altatás a fej (ideiglenes) deformálódását, illetve a mozgásfejlődés késését is okozhatja (nem erősödnek meg kellőképpen a nyaki+háti izmok), ennek kiküszöbölésére találták ki a "tummy time-ot", azaz az ébrenlét idején rövid ideig hasra fordítást (amit viszont sok baba nem visel túl jól, értsd: végig üvölti :).
Egyébként érdekességként még megemlítem, hogy a fenti interjúban Dr. Szegeczky Dezső nyilatkozza, hogy mind a gyerekei, mind az unokái hason aludtak születésüktől kezdve, pont a mozgásfejlődésre gyakorolt pozitív hatások miatt (pedig ő az egyik legelismertebb kutató a témában..).

Összefoglalva: mindenhol (magazinok, tájékoztató füzetek) és mindenkitől (gyermekorvos, védőnő) azt fogod hallani, hogy a babádat csakis a hátán altasd, ugyanakkor neki önálló elképzelései lehetnek a dologról :) Így utólag azt mondanám, imádkozz a dologgal kapcsolatban (én is ezt tettem a kis magánkutatásom előtt) és kérd meg Istent, hogy adjon számotokra olyan megoldást, ami mindenkinek békességet jelent a családban.

Hazudtam: egyszer pár percre elaludt a játszószőnyegén a hátán - kissé lefárasztottuk :)

Ui.: Mi végül úgy döntöttünk, egy légzésfigyelőt is beszerzünk, mert így éreztük nyugodtnak magunkat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése