2013. április 27., szombat

Mozgásfejlődés és Dévény torna tapasztalatok

Már korábban is írtam, hogy Rebus mozgása kicsit lassan fejlődik. Az akkori állapotfelmérésen azt állapították meg, hogy kicsit kötöttebbek az izmai a kelleténél, de remélhetőleg az itthoni tornáztatás (plusz esetleg babaúszás) megoldja a problémát.
Teltek-múltak a hetek, minden nap tornáztunk kétszer, de érdemi javulást nem tapasztaltam. Közben tájékozódtam babaúszás ügyben is, de végül elvetettük ezt az opciót, mert egyrészt elég vegyes a szakmai hozzáállás a dologhoz (egyesek szerint növeli a betegségek kockázatát, ráadásul nem is olyan hatékony, mint egy célzott mozgásfejlesztő torna), másrészt a babaúszáshoz 2 felnőttre van szükség, hiszen valakinek fognia kell a gyereket, amíg én is átöltözködöm stb., de Sándor az elmúlt hónapban minden hétvégén sokat dolgozott, így nem tudott volna velünk jönni.

Közben újra beszéltem a gyerekorvosunkkal és a védőnőnkkel is (akik továbbra is azt tanácsolták, hogy legyek türelmes), illetve körbekérdeztem néhány gyerekes barátnőmet, ők mit javasolnak, merre induljunk el. Anyukám eléggé aggódott, hogy Rebusnál gondok vannak, így az ő megnyugtatására, plusz számunkra tanácsadásra ellátogattunk egy gyermekneurológushoz is (akit szívből ajánlok, ha valakinek valaha szüksége lenne rá). Ő is alaposan megvizsgálta Rebust, nagyon kedves, lelkiismeretes volt, azt mondta, nincs komoly baj, de valóban a nyaki, háti izmok elég kötöttek, ezért nem fordult még át sem hátról hasra, sem vissza (ekkor valamivel több, mint 5 hónapos volt). Kezelésnek a Dévény-terápiát javasolta, tapasztalatai alapján ezt találja a leghatékonyabbnak ilyen problémáknál.


(Egy tipp ha szakemberhez mentek valamilyen problémával: vegyétek fel otthon videóra a baba mozgását, ilyen-olyan tevékenységét, mert a vizsgálati helyzetben előfordulhat, hogy nem fogja azokat produkálni, ami miatt konkrétan mentek. Én is vittem videókat a gyermekneurológusnak és nagyon örült neki.)

Szóval elkezdtünk keresni Dévény-tornászt. Én már korábban is próbálkoztam ebben az irányban, csak egyrészt elég nehéz hozzájuk bejutni, mert nagyon túlterheltek, másrészt kb. minden anyuka lebeszélt róla, mert hát a babák elég nehezen viselik ezt a kezelést. Végül 2 hét várakozás után elvállalt bennünket egy fiatal tornász a XI. kerületben (akit szintén nagyon ajánlok, ha esetleg szükségetek lenne rá).
 A tornáról: ez valójában nem is torna, hanem egy masszázs (bővebben itt olvashattok róla). A babák végigsírják az egészet, erre érdemes előre felkészülni lélekben, de elvileg nem fáj nekik, csak elég kellemetlen érzés (úgy kell elképzelni, mint amikor a letapadt izmokat átmasszírozzák). Mi egy nagyon emberi terapeutát fogtunk ki, aki a 45 perces kezelés alatt többször is odaadja a babát a szülőnek, hogy kicsit megnyugtathassa, így nem annyira megterhelő se a babának, se az anyának az egész.

Tapasztalataink: sajnos eddig csak egyszer voltunk, mert a héten a terapeuta lebetegedett, viszont ez az egy alkalom is valami elképesztően látványos eredményt hozott. Korábban Rebus csak 1-1 alkalommal fordult az oldalára, azóta minden nap folyamatosan az oldalára fordulgat mindkét irányba, felvesz játékokat maga mellől, azokkal hadonászik :) Igaz, a hasára-hátára továbbra sem fordult, de ha egy alkalom után ekkorát fejlődött, úgy gondolom, az is csak néhány kezelésnyi távolságra van :)

Szóval összességében mi nagyon-nagyon elégedettek vagyunk, bár állítólag babafüggő, ki milyen gyorsan reagál a kezelésre, de ha esetleg valaha szükségetek lenne ilyesmire, én ajánlom.
Hozzátenném, nem túl olcsó dolog, tehát "csak úgy" biztos nem mennénk (itt 5500 Ft/45 perc, általában heti egy alkalmat javasolnak), de ha tényleg szükség van rá, akkor szerintem érdemes lehet elkezdeni (minél korábban, annál jobb).

(Itt még megjegyezném, hogy nagyon sok anyukával beszéltem, akik elkezdték a tornát, de 1-2 alkalom után felhagytak vele és mégis idővel behozta a baba a mozgásfejlődési lemaradását. Ennek hátterében több dolog is lehet, pl. szerintem ez a torna kifejezetten azoknak a gyerkőcöknek jó, akiknek valamilyen izomtónus problémájuk van. Ha egyszerűen csak egy "lassabb" babáról van szó, akkor valószínűleg minden külső beavatkozás nélkül behozza a lemaradást, vagy ha csak enyhébben kötött/laza izomzatú, akkor is.
Sőt, abban is biztos vagyok, hogy idővel Rebus is átfordult volna magától, de már nem akartam többet várni, úgy voltam vele, ha van lehetőség ilyen korai megsegítésre, akkor érdemes élni vele.)
Hát ennyi, amint lesz új update a mozgásfejlős kapcsán, megírom :)


Ui.: Ugye ti is élvezitek a tavaszt???? Ebben  a jó időben rendszeresen járunk Rebussal a közeli parkba fűben heverészni :)



2 megjegyzés:

  1. Kedves Regina! nagyon Jo olvasni a fejlodesrol, epp csak ratalaltam a blogodra,de nagyon galas vagyok erte,mert devenyes gyogytornaszt keresek a xi keruletben. Tudsz esetleg segiteni? Nagyon koszonom! B:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves B! :)

      Örülök, hogy rám találtál. Persze, szívesen megadom a volt Dévényesünk számát, de inkább privátban tenném, így tudnál írni nekem egy mailt a szanyiregina kukac gmail.com-ra?

      Így a távlatból még leírnám a rövid tapasztalatunkat, ami sajnos idő hiányában már nem került fel a blogra, de mégis ezzel együtt teljes a kép :) Szóval mi közben kiköltöztünk Svájcba és egyrészt az itteni tapasztalataimból, másrészt a sajátjaimból úgy látom, hogy otthon kicsit túlságosan komolyan veszik a szűrést a szakemberek és sok olyan baba is tornász kezébe kerül, aki csak némileg lassabb a társainál vagy csak nagyon enyhe problémái vannak. Az én kislányom is ilyen volt és bár az első pár alkalommal valóban úgy láttam, hogy mérhető a fejlődés a torna után, a további 3 hónapra, amíg jártunk ez nem igazán volt elmondható. Utána is csak a saját ütemében haladt a mozgásformák elsajátításával (szóval igazából abban sem vagyok biztos, hogy az első néhány alkalom nem csak véletlen egybeesés volt). És mivel a kislányom nagyon nehezen viselte a kezeléseket, így kb. 4 hónap Dévényezés után feladtuk. Még előtte egy konduktorral konzultáltam, ő mutatott néhány játékos mozgásfejlesztő gyakorlatot és ezeket csináltam vele otthon. Igazából ma már én nem vinném Dévényre, de persze azt hiszem ezen végig kellett mennünk, hogy én is megnyugodjak. Mondanom sem kell, nagyon szépen fejlődött/fejlődik a lányom és bár minden mozgásformát kicsit megkésve kezdett el, de utána szépen begyakorolta őket a maga tempójában. Beszédfejlődésben pl. az átlag felett tart, azt is említették már nekem szakemberek, hogy sokszor tapasztalják ezt gyerekeknél, hogy egy területen kicsit elmaradnak, míg máshol előrébb tartanak, mintha arra "koncentrálnának" inkább.

      Ui.: Ami nekünk még szerintem segített (a konduktor ajánlotta) az az Adamo hinta volt, ez különösen hatékony, ha egészen korán használja már a pici baba.

      De persze ez csak az én véleményem és ettől még továbbra is egy kifejezetten jó szakembernek tartom az egykori Dévényesünket, úgyhogy ha írsz e-mailt akkor szívesen elküldöm az elérhetőségét :)

      Üdv,
      Regina

      Törlés