2013. március 19., kedd

Szopizás tapasztalatok

5 hónapja szopizik Rebus, gondoltam leírom, milyen tapasztalatokat gyűjtöttem ez alatt az idő alatt a szoptatásról (már csak azért is, mert épp egy kisebb nehézségünk akadt, nem árt, ha olvastok róla, hogy ilyen is van :).
Pontokba szedtem mi mindent tanultam ez alatt az 5 hónap alatt:

1) A kezdeti fájdalom tényleg teljesen elmúlik
Azt már írtam korábban, hogy a szoptatás kezdetben elég fájdalmas tud lenni és időbe telik, míg ez a fájdalom csökken, ill. eltűnik. Ha jól emlékszem, Rebus kb. 1,5 hónapos volt, amikor már egyáltalán nem okozott semmilyen fájdalmat a szoptatás (de van, akinek ennél sokkal rövidebb idő alatt vált fájdalommentessé, szóval ez nem általános).
Ami kezdetben sokat segíthet, az az, ha a babát megfelelően teszik mellre, ehhez én is nézegettem videókat a neten, hogy beletanuljak, itt például látszik, hogyan kell. A lényeg az, hogy a babó jó nagyra nyissa ki a száját, ez kezdetben eltarthat néhány percig, de egy idő után erre a baba nagyon jól rátanul és már gyorsan és könnyen tud szopizni.
(Megjegyzés: amikor visszaáll a ciklus, újra fájdalmas lehet egy kicsit a szoptatás - nekem legalábbis az volt.)

2) Többféle szoptatási póz létezik és érdemes őket néha változtatgatni
Az elején általában az ember csak egyféle testhelyzetet ismer szoptatáshoz és úgy szoptat, azt érzi könnyűnek, biztonságosnak. Én kb. Rebus 1 hetes korában kezdtem el másfajta pózokat kipróbálni, mert azt olvastam, így könnyebb elkerülni a mellgyulladást (bár nekem van olyan ismerősöm, akinek ennek ellenére begyulladt, szóval ez sem nyújt teljes védelmet).
Itt olvashattok erről bővebben.

3) Nem lehet érezni, hogy mennyit szopizott a baba
Nálunk az elején úgy volt, hogy kb. 40 percig tartott egy szoptatás, illetve azt is nagyon éreztem, amikor termelődik a tej. Aztán amikor 3 hetes volt Rebus, teljesen megijedtem, hogy nincs már elég tejem, mert nem volt meg az a feszülő érzés. Amikor meg kb. 3 hónapos lett, hirtelen nagyon lerövidültek a szoptatások (10-15 percre), na akkor meg attól féltem, hogy lassan kezd leszokni Rebus a dologról, biztos nem eszik eleget stb. Később rájöttem, hogy ezek természetes változások, egyszerűen beleszokik mind a nő, mind a baba szervezete a folyamatba.

4) Éjszaka is ehetnek a babák
Na ez nagyon babafüggő dolog, persze mindenki nagyon-nagyon várja a pillanatot, amikor végre átalussza az éjszakát. Nálunk ez úgy volt, hogy Rebus 1-6 hetes koráig éjszaka olyan 3-4 óránként ébredt, utána 6-9 hetes koráig 5-6 óránként, végül december 25-én pont 2 hónaposan elkezdett 8 órákat aludni és ez így volt a 2.+3. hónapban. Nagyon elbíztam (és kipihentem :D) magam!
4 hónapos kora óta viszont gyakorlatilag hétről hétre (vagy napról napra?) változik, hogy milyen időközöket alszik éjjelente (volt olyan, hogy csak 2 órát és volt olyan is, hogy 12-t!). Őszintén szólva én nem nagyon csináltam ügyet ebből, ha felébredt, megszoptattam, aztán aludtunk tovább mind a ketten és kész, eszembe sem jutott, hogy le kéne szoktatnom az éjszakai evésről (persze ha éjszaka 8-10x ébredne, lehet másként vélekednék, nem tudom..) Viszont abban biztos vagyok, hogy az, hogy "újra ébred éjszakánként" nem jelenti azt, hogy nincs elég tej vagy hozzá kell táplálni vagy bármi ilyesmit.
Annyira intenzív a babák első életéve a fejlődés szempontjából, hogy tényleg ÁLLANDÓAN változnak és szerintem ez az alvásukban-evésükben is megnyilvánul. Persze ettől még vannak olyan mázlista szülők is, akiknek a babájuk simánlazán alszik nagyokat minden éjjel :)

5) Növekedési ugrások
A babáknál nagyon érdekesek ezek, egyik napról a másikra teljesen megőrülnek :D De tényleg! És FOLYAMATOSAN enni akarnak. Növekedési ugrás elvileg 1-3 hetes, 6-8 hetes, 3 hónapos, 6 hónapos és 9 hónapos korban van. Én az első ilyet észre sem vettem, mert akkor még nagyon nem állt be a napirendünk, utána eddig 5 hetesen majd 11 hetesen volt. Ezek elég fárasztó napok tudnak lenni, nálunk általában lementek 2 nap alatt (abból is igazán 1 nap volt mindig nagyon intenzív). Ilyenkor Rebus nem viccelek, kb. fél-1 óránként szopizott! Szóval én a teljes napomat a kanapén töltöttem és estére iszonyatosan lefáradtam. Ezeknek a növekedési ugrásoknak egyébként az a célja, hogy a baba megnövelje a tejmennyiséget annyira, amennyire a következő időszakban szüksége lesz. Én mindig próbáltam ebbe kapaszkodni, mondván hogy ez jó dolog és nem mellesleg nem fog örökké tartani :). Meg ami még nekem bejött, hogy bekészítettem magam mellé jó sok enni- és innivalót meg egy csomó DVD-t és ettem, filmeztem (ja, és feladtam minden tervemet arra a napra :).

6) Vannak bénázós időszakok
Van olyan, hogy a baba nem, vagy csak nyűglődve akar szopizni. Rebusnál először ezt olyan 3,5 hónapos korában tapasztaltam és nem nagyon tudtam mit kezdeni vele, kb. egy hétig minden szoptatásnál rángatta a fejét, elfordult, sírt. Utána kiderült, hogy elkezdett visszaállni a ciklusom és ezt érezhette (azóta is mindig nagyon nyűgös jó pár napig, amikor megjön - pl. most is). De volt olyan is, hogy megindult a fogzás, vagy túl gyorsan evett és megfájdult a hasa vagy egyszerűen csak már nagyon lekötötte a figyelmét a környezete és így nehezebben tudott az evésre koncentrálni. Igazából nem tudok tuti tippet adni, hogy ilyenkor mi segít: én volt, hogy csak röviden szoptattam, volt, hogy a fekve szoptatás segített, meg olyan is, hogy szoptatás alatt sokszor kellett böfiztetni. Bárhogy is legyen, attól nem kell tartani, hogy éhen hal a babó, ha éhes, biztos enni fog annyit, amennyire szüksége van, legfeljebb ezekben az időszakokban kicsit kevesebbet a megszokottnál (max majd a rá következő héten egyszerűen behozza - Rebus pl. bőven túlteljesítette a súlygyarapodási elvárásokat, pedig nem egy ilyen időszakunk volt, szóval valahogy biztos megoldják ezek a picik :).

Hát ennyi jutott most eszembe.
Meg még annyi, hogy azért nagyon jó dolog ez... ahogy egészen közel bújik hozzám, simogat meg birizgál szopizás közben, kis drága :)

Nézzétek, itt még milyen pindurka volt (ekkor még tudott a mellkasomon aludni!):

3 hetes kis csomag


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése