2014. június 20., péntek

Légzéstechnika vajúdás és szülés alatt

Ez már egy ezer éve tervezgetett bejegyzésem, csak mindig elhalasztottam a megírását. De most megígértem egy barátnőmnek, hogy még a szülése előtt megírom, úgyhogy íme :)

Szóval mivel egy meglehetősen hosszú és nehéz szülésben volt részem Rebuskával és úgy gondolom, hogy a légzéstechnika nélkül nem nagyon bírtam volna a több napi vajúdást, ezért fontosnak tartottam, hogy leírjam a tapasztalatimat ezzel kapcsolatban, mert szerintem tényleg hasznos és igazából nagyon egyszerűen elsajátítható.

Elvileg 3féle légzés van, ami a vajúdáshoz és szüléshez kell, én ismertem mind a hármat, de végül csak kettőt kellett használnom. Azért leírom mind a hármat, mert sokaknak kell az a harmadik is.

1) 4/5-ös hasi légzés - vajúdáshoz
Nekem ez segített a legtöbbet! Ha a többit nem is, de ezt mindenképpen érdemes gyakorolni, én már a jóslófájásoknál vagy pici görcsölgetéseknél is mindig használtam, főleg a terhesség vége felé és általában elég gyorsan elmulasztotta őket. 
Szóval ez hasi légzés, tehát nem a mellkasba kell venni a levegőt, mint alapesetben, hanem a hasba. Ebben a videóban mutatják és magyarázzák is (angolul).
Először érdemes begyakorolni azt, hogy a hasunkba áradjon a levegő. Ezt háton fekve a legkönnyebb: tedd a hasadra a kezed, végy egy  jó mély lélegzetet, de ne a mellkasodba próbáld juttatni a levegőt, hanem a hasadba, érezni fogod, ahogy emelkedik. A vállak hasi légzésnél mozdulatlanok (a mellkas egy picit megemelkedik, ahogy áthalad rajta a levegő), azt az érzést kell elérni, hogy a has megtelik levegővel.
Az orron vegyük a levegőt és a szánkon át fújjuk ki. Ha már megy a hasi légzés, akkor csak ütemezni kell, ez a 4/5-ös légzés: lassan, 4 ütem alatt belégzünk az orron, majd szintén lassan, 5 ütem alatt kifújjuk a szájon. Elég lassan célszerű ezt csinálni, egy teljes 4/5-ös légzés kb. 10 mp-ig tartson (egy rendes fájás alatt kb. 4-5x fogsz így lélegezni). Ha most így lélegzünk egy darabig, érezhetően ellazulnak az izmaink, ez fog segíteni a vajúdásnál is.

Egy barátnőm a múltkor mondta, hogy nem érti, én miért mondogattam neki ezt a légzéstechnika dolgot, neki ettől még fájtak a fájások. Mondtam neki, hogy hát igen, a fájások olyanok, fájnak :) 
Szóval ne érjen majd csalódás, ettől valóban kb. ugyanúgy fájnak a fájások. Bár emlékszem, amikor nagyon bele tudtam feledkezni a vajúdásba és a légzésbe, akkor egy-egy erősebb fájás is sokkal gyengébbnek tűnt, de azért ez nem minden fájásnál volt így. 
Ami szerintem ennek a légzésnek a legnagyobb haszna, hogy amennyire lehetséges, ellazítja az izmaidat a fájás alatt, így azok tovább bírhatóak. Ezen kívül, mivel a légzésre és a légzés ütemére koncentrálsz, sokkal könnyebb nem az adott fájásra figyelned. Egy gyors szülésnél ez valószínűleg nem befolyásol olyan sok mindent, de ha a vajúdás elhúzódik, akkor meggyőződésem, hogy a légzéstechnika nagyban hozzásegít, hogy ne veszítsd el teljesen az eszed és erőd a végére sem. 
És ami nekem még (főleg a vajúdás első felében) segített, ha ezt a légzést ritmusos, hintázó mozdulatokkal vagy akár vizuális képekkel  (nekem a vízfelszínen ringatózom kép jött be :) kombináltam, na ilyenkor tényleg alig éreztem 1-1 fájást (bár hangsúlyozom, a vajúdás kezdetén, amikor még nem annyira intenzívek a fájások).

2) Pihegő légzés - átmeneti szakaszhoz
Én ezt a légzést nem használtam, nem tudom miért, nekem nem volt ilyen: ezt akkor kell használni, amikor már nyomni akarsz, de még nem szabad. Amúgy ezt biztos ismeritek is, az összes filmben ez van szülés jeleneteknél, amikor így szájon át ki-be gyorsan piciket lélegzel. Elvileg ez segít kihúzni azt a kevés időt, amíg a baba leér a szülőcsatorna végére és lehet nyomni, de erről nincs saját tapasztalatom.

3) Hasprés - kitoláshoz
Ez a legtrükkösebb :) Amikor nekem szülésfelkészítőn tanították, állítólag annyira jól csináltam, hogy az előadó nő középre fektetett, hogy mindenkinek megmutassam, hogyan kell. Csak akkor ott elfelejtett megemlíteni egy nagyon fontos részletet, úgyhogy szülésnél az első 3-4 alkalommal semmire sem jutottam a tökéletes hasprésemmel... na de én megosztom veletek a titkot :D
Szóval itt a légzés lényege az, hogy nem az izmaiddal mint az őrült préseled ki magadból babát, hanem a levegővel a hasadban próbálod meg kisegíteni :) 
A gyakorláshoz megint érdemes a hátunkra feküdni és orron át venni a mellkasba egy jó nagy adag levegőt (amekkorát csak tudsz). Ha ott van a levegő, egyszerűen "át kell tenni" a hasba. Nagyon vicces, érezni és látni lehet, ahogy a mellkas hirtelen lelapul, a has meg megnő :) Ezután tedd vissza a mellkasodba (sokáig nem lehet vele ide-oda játszani, mert elfáradsz) majd fújd ki szájon. Ez a levegő-áthelyezés csak azért kell, hogy ráérezz, hogyan kell a hasadba préselni a levegőt. Ha már megy, akkor vedd a mellkasodba, majd erősen nyomd át a hasadba, tartsd így egy kicsit, nyomva. Érezni fogod, ahogy a levegő benned nyomul lefelé (illetve ha épp babát vársz, akkor azt, ahogy a babát nyomja lefelé).
Most még érdemes kipróbálni mindenféle légzés nélkül csak simán hasból nyomni: érezni lehet, hogy valahogy más, mintha erősebb nyomás terhelődne belül az alhasra, amikor a légzéssel nyomunk.

És végül a titok, amit nekem 4 nyomás után az orvos magyarázott el a szülőágyon :) A kitolás olyan, hogy érezni lehet, amikor jön a fájás (vagyis inkább ez már csak olyan nyomóinger, nem erős fájás). Ekkor kell egy nagy levegőt venni a mellkasba (meg általában mondják is, hogy nagy levegő, szem-száj becsuk), majd amikor megérkezik a fájás, lenyomni a hasba és nyomni, ott tartani ameddig csak bírod. Azt mondják, az a jó, ha egy fájás alatt 2x tudod ezt megcsinálni. 
Viszont nem az a lényeg, hogy milyen erővel nyomsz, hanem hogy meddig tartod ki! Ez egy nagyon erős inger lesz, hogy nyomnod kell, szóval úgysem tudod majd gyengén csinálni, viszont ha teljes erővel préselsz, azt nem tudod sokáig kitartani. Nekem az orvos mondta, hogy úgy van ez, hogy az elején a nyomásra csak kicsit megmozdul a baba feje, viszont aztán ahogy kitartod a nyomást, az alatt csúszik kifelé.
Szóval az elején én nagyon erősen nyomtam és semmit sem haladt Rebus, utána, hogy ezt elmagyarázta, 3-4 nyomás alatt kint volt. Ráadásul ha hosszasan tartod ki, az a gátnak is jobb, hiszen szépen egyenletesen terhelődnek ott az izmok, szövetek.

Hát ennyi :) Szerintem érdemes ezeket naponta gyakorolgatni szülés előtt, hogy ott majd tényleg már automatikusan menjenek. Illetve esetleg még segítség lehet a felkészülésben, ha néhány vajúdó pózt átnéztek, hogy legalább ötletek legyenek, aztán majd úgyis ott fogjátok érezni, épp melyik esik jól. Vajúdás alatt nekem még nagyon jól esett a forró fürdő vagy zuhany is, illetve, ha Sándor masszírozta a combomat, derekamat. A végén, a szülőágyon pedig, ha vizes ruhával törölgette a homlokomat.

És végül megosztom veletek a legjobb tanácsot, amit szülés előtt kaptam: ne félj tőle, csak készülj úgy az egészre, mint egy teljesen újszerű, különleges élményre!
Imádkozzatok érte sokat!

Hajrá minden szülés előtt álló kismamának, én már alig várom a másodikat! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése